Werkplekspel stelt koper centraal
16 januari 2014
In de bouw wordt de mening van de koper steeds belangrijker. Bouworganisaties moeten zich service gerichter opstellen. Onlangs heeft voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland het werkplekspel in ontvangst genomen. Hiemee kunnen wensen van de eindgebruiker geïnventariseerd worden.
De afgelopen zestig jaar kende een aanbodgestuurde markt. Door de crisis en door het nieuwe werken huren of kopen partijen minder snel ruimte. Bovendien zijn klanten mondiger en kritischer geworden. De aanbodgestuurde markt is gekanteld naar een vraaggestuurde markt. Verhagen benadrukte dat partijen steeds meer met elkaar in gesprek moeten om wensen van de eindgebruiker te inventariseren.
Op de 120 kaartjes in het Werkplekspel staan situaties rondom de werkomgeving. Aan de hand van de kaartjes gaan groepjes van vier tot zes personen met elkaar in gesprek. Bijvoorbeeld of er veel werkplekken moeten komen waarbij je geconcentreerd kunt werken of juist veel kunt vergaderen.
Tijdens de overhandiging van het werkplekspel ontving Verhagen tevens de WerkplekWijzer met informatie over een effectieve, efficiënte en prettige werkomgeving. De gids bevat bijvoorbeeld informatie over soorten werkplekken, overlegplekken, faciliteiten, en veel voorkomende klachten.